Bestraling, hoe is dat?

Bestraling, van te voren had ik geen idee hoe dat precies zou zijn. Hoe is het om twintig minuten met een masker op te liggen waardoor je je niet kan bewegen, wat merk je van de bestraling en wat voor bijwerkingen krijg je mee te maken? Natuurlijk krijg je van te voren wel informatie maar dat is niet hetzelfde als het zelf doormaken, iedereen beleeft het op zijn eigen manier.

Na negen sessies weet ik het antwoord op een aantal van de vragen. Twintig minuten met een masker op aan een tafel vast liggen is niet prettig maar ik wordt er in elk geval niet claustrofobisch van. Het masker zit erg strak waardoor het een afdruk achterlaat op mijn voorhoofd. Nadat ik na de eerste sessie had aangegeven dat het pijnlijk was doen ze nu een stukje huishoudfolie op mijn voorhoofd voor ze het masker plaatsen. Hierdoor is het minder pijnlijk en trekt de afdruk sneller weg.

En dan de bijwerkingen. Ze hadden aangegeven dat het twee tot drie weken zou duren voor je last krijgt van bijwerkingen. Als ik na drie sessies merk dat mijn huid elke keer rood is denk ik nog ach dat is vast de warmte. Maar na sessie vijf blijft mijn huid rood en begint te irriteren. Net alsof ik verbrand ben door de zon. Ik merk ook dat er een zwelling ontstaat in het operatiegebied. Geen pijn met slikken of benauwdheid maar wel een drukkend gevoel. Het voelt hetzelfde als net na de operatie. Van de zorgcoach krijg ik een zalf voor mijn huid. 

De ochtend van sessie acht merk ik dat ik wat last heb van mijn keel. Is dit een gewone verkoudheid? Beide jongens waren vorige week immers ook verkouden. Of is dit toch het begin van de slikklachten? Afwachten maar hoe het de komende dagen gaat.

Maar de positieve kant: ik heb een kwart van de bestralingen gehad!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Pijn

De gastroscopie en de uitslag

Speekselklierkanker